week 27 (klik hier)

Veranderingen in de zorg.

Er speelt erg veel in de zorg. Mensen die ervan afhankelijk zijn maken zich hevig ongerust. Deventer haalde het nationale nieuws door te roepen dat werklozen best in de zorg ingezet kunnen worden. Sensire-medewerkers in de Achterhoek hebben massaal ontslag aangezegd gekregen. Al deze proefballonnetjes en plannetjes doen het echt nadenken over de toekomst van de zorg geen goed. Donderdag was er in het Plattelandshuis in Zelhem een symposium over de kansen op het platteland voor burgerinitiatieven. Ook in de zorg. Hieronder de waarnemingen van Marian Nijman, plv. lid van de RTG Sociaal en lid van de Progressieve Partij. Herkenbare voorbeelden zoals die op dit moment ook in de gemeente Aalten (Bredevoort, Lintelo, IJzerlo) bescheiden opgezet worden.

Ligt de toekomst van het landelijk gebied in handen van de burgers?

Mensen op het platteland zijn trots op hun omgeving en willen er graag een bijdrage aan geven aan het in stand houden van deze omgeving. Mensen die in kleinere plaatsen wonen zijn gelukkiger dan mensen die in een grote stad wonen. Maar …… we leven in een tijd van meten is weten, en hoe meet je de waardes van het groen en het landschap?

De laatste  50 jaar is de overheid steeds meer gaan regelen, daardoor werden burgerinitiatieven gesmoord. Hier moet een verandering in komen, maar  hoe moet de overheid dat faciliteren? De gemeente moet ook niet zeggen wat er moet gebeuren. De burgers bepalen zelf wat ze belangrijk vinden, de gemeente moet ze dan daar in stimuleren. Het is belangrijk dat er enthousiaste burgers zijn die ‘de kar’ kunnen trekken. Remmende factoren zijn, eis van professionalisering, bureaucratie, gebrek aan waardering en korte termijn denken.

Voorbeeldprojecten in de Achterhoek.

Er zijn een paar projecten geweest bijvoorbeeld in Zevenaar (en Bredevoort!) : Daar werd een dorpscontact- persoon aangesteld. Haar opdracht was: Hoe kunnen we het dorp leuker maken?  Zij had een goed netwerk en kon goed communiceren. Ze bleef in haar eigen dorp, zocht contact met verenigingen en belegde na dat overleg een vergadering ook voor de ouderen. Daar werd gevraagd: Wat denkt U in de toekomst nodig te hebben, maar ook: Wat kunt U voor een ander doen om het leven hier aangenamer te maken?

Via internet werd ook veel doorgegeven en mensen begonnen elkaar veel meer te helpen, voor die tijd “sprak je daar niet over”, maar zodra bekend, dat ze hulp nodig hadden schoten mensen elkaar te hulp. Ook de jeugd werd erbij betrokken, de kinderen leerden de ouderen hoe ze konden internetten en skypen, de ouderen leerden de jeugd hoe het moest timmeren, planten kweken, breien etc.  De hele gemeenschap is er van opgeleefd. Er kwam ook een meldbank, waarop mensen ideeën en vragen aan elkaar kunnen stellen, en ook dat werkt goed. De jongeren werden erbij betrokken door ook hun te vragen hoe ze een bijdrage konden leveren, o.a. Ook door maatschappelijke stages. Het resultaat na 2,5 jaar is dat de hele gemeenschap vitaler en meer betrokken op elkaar is geworden.

Ook in de dorpen Beltrum en Ruurlo is een pilot opgezet om te kijken wat er kan veranderen in de zorg. Als mensen een hulpvraag hebben gaat er een WMO medewerker heen en wordt overlegd wat er nodig en en wat mensen nog zelf kunnen. Doordat de mensen zelf meedenken en door dat er regelmatig opnieuw wordt geïnformeerd of het nog goed gaat, krijgen mensen vertrouwen en hebben ze minder hulp nodig. Ook hier wordt gevraagd of ze iets voor een ander kunnen doen en ook daar wordt gemerkt dat mensen opleven als blijkt dat ze een ander ook nog ergens mee kunnen helpen.

Dus de reacties op deze verandering zijn voorzichtig positief, maar een goed informatie systeem speelt een grote rol in de mate van succes. Ook moeten de mensen die er bij betrokken wel in dezelfde kern, of als de plaats groter is bij elkaar in de buurt wonen, anders is het betrokken zijn op elkaar veel kleiner. Als het nodig is worden er professionals ingeschakeld, maar ook hier moeten de lijnen kort zijn. Als er meerdere professionals bij betrokken zijn blijft er 1 van hen het aanspreekpunt waar de hulpvrager altijd terecht kan.

Wil je meer informatie hierover? Kijk dan op www.plattelandshuis.nl

 

Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *