Brede steun motie snelfietspaden

Bert Weevers, 1 oktober 2023

De Achterhoek Board had een memo opgesteld over Snelle fietsverbindingen: Ze zijn bezig met, of van plan om, 4 routes te laten onderzoeken n.a.v. een motie uit 2019 (!). Wij vinden dat te weinig en hebben daarom een motie opgesteld. Een flink aantal partijen heeft dat vervolgens mee-ingediend.
Het kan beter.
Ik denk dat deze leus op heel veel terreinen geldig is. Breken met oude gewoontes, oude gedachten en oud beleid is nodig omdat de omstandigheden daartoe dwingen. Enkele voorbeelden van die dwingende omstandigheden:
• Klimaatverhitting
• Verlies aan biodiversiteit
• Zorg-infarct.

Laat nu onze motie op al deze uitdagingen een – klein – antwoord zijn. Het kan inderdaad beter op het gebied van verkeer en vervoer.
Even wat cijfers:
Het huidige verkeer en vervoerssysteem in Nederland is -afgerond – verantwoordelijk voor
• 30% van de fijnstof emissie.
• 10 % van de stikstofdepositie en 70% van de Nox-emissies
• 20% van de klimaatgas-emissies.

Vervoer op basis van fossiele brandstoffen moet dus zo snel mogelijk worden uit gefaseerd.

We zetten al in op beter OV en meer laadpalen. Elektrificeren van onze treinen, bussen, vrachtwagens en auto’s is hoognodig. De critici van elektrische auto’s hebben echter gelijk als ze zeggen: de productie van die auto’s is vervuilend. Ondanks dat blijft weliswaar de elektrische auto duurzamer dan de benzine of diesel-auto, maar de gezamenlijke conclusie kan niet anders zijn dan dat het aantal auto’s en het aantal auto-km’s drastisch naar beneden moet.
• Tussendoor: tijd, geld en moeite blijven stoppen in verbreding en snelheidsverhoging van de N18 is dus contraproductief. Dat daar nog niet iedereen van doordrongen is, is jammer, maar dat komt nog wel……

Waar iedereen het wel over eens is: fietsen moet dus gestimuleerd worden. En dat kan o.a. door snelle fietsroutes aan te leggen.

Overal in Nederland zijn ze daar al volop mee bezig. De Achterhoek loopt daarin helaas wat achter. Op dit kaartje uit 2021 is de Achterhoek een witte vlek als het gaat om hoogwaardige fietsnetwerken.
Hoog tijd om daar wat aan te doen.

Naast gunstige effecten op klimaat, luchtkwaliteit en biodiversiteit heeft fietsen ook een positieve invloed op gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat werknemers die per fiets naar het werk gaan gezonder zijn dan mensen die met de auto komen.

Daarbij moet dat fietsen wel veilig kunnen. Wielrijders, snorfietsen, speedpedelecs zijn door het snelheidsverschil gevaarlijk en vaak ook irritant voor gewone fietsers; er moet op de fietspaden ruim voldoende breedte zijn om alle groepen de ruimte te geven. Beter nog zijn gescheiden routes. Een extra reden voor die snelle fietsroutes. Een onderzoek naar uitbreiding van die routes in de achterhoek is dringend gewenst.

Dat is de kern van onze motie. De motie die mede wordt ingediend door
• D66 Achterhoek
• CDA Achterhoek
• GL Berkelland
• GL Bronkhorst
• OLW Oost-Gelre
• Gemeentebelangen Aalten
• CU Aalten -> CU Achterhoek

Dictum: Onze motie verzoekt de Achterhoek Board:

  1. In aanvulling op de reeds in gang gezette onderzoeken naar snelle fietsverbindingen ook overige kansrijke verbindingen in de Achterhoek zo snel mogelijk te laten onderzoeken;
  2. Te denken valt aan o.a. de verbinding Winterswijk-Doetinchem via Aalten en Varsseveld (aantakkend op route Doetinchem-Groenlo), Winterswijk – Groenlo – Ruurlo – Vorden en Vorden – Hengelo – Doetinchem.

We verwachten ruime steun!
Dank u wel.

Vlak voor de vergadering deelde CU mee dat niet alleen Aalten maar CU Achterhoek mede indient.
Om ook de VVD en een enkele tegensputterende lokale fractie mee te krijgen hebben we de tekst van de motie iets moeten aanpassen. De volledige tekst van de aangenomen motie luidt:

Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *