Van 50 naar 30: stapje dichterbij

Bert Weevers, 5 februari 2023

Proces.

Hiervoor heeft Theo Bauhuis al geschreven over de voorbereidingen van dit voorstel. In de raad van januari werd met grote meerderheid het college-voorstel voor de ‘afwaardering’ van wegen in de bebouwde kom door de gemeenteraad aangenomen. Alleen autopartij VVD was tegen. Simpeler gezegd, een plan om op een groot deel van de wegen in de bebouwde kom de snelheid van 50 terug te brengen naar 30. Volgens ons betekent dat een opwaardering. Een al lang gekoesterde wens van PP gaat in vervulling!

Alleen een bord niet genoeg?

Bijna alle partijen vonden dat wel eerste de straten moeten worden heringericht. “Alleen een 30 km bord is niet genoeg”. Ook de politie schijnt niet te handhaven als het wegprofiel uitnodigt tot harder rijden.
Dat is een rare redenatie. Op de snelwegen kun je ook veel harder rijden dan 100 of 130. Toch wordt daar geflitst en bekeurd. Idem op de Provinciale wegen: als je daar harder rijdt dan 80 (wat meestal makkelijk kan qua weg) kun je een boete krijgen. Het is dus veeleer een kwestie van de wil tot handhaven.
Als we de invoering van 30 km afhankelijk maken van herinrichtingsplannen duurt het veel te lang. Een heel simpele oplossing is 30 km borden aan de randen van de kernen. Dan geldt in de gehele kern 30 km. Dat is voor iedereen helder en kan het heel snel ingevoerd worden.

Nogmaals de belangrijkste argumenten
Bijna 2x grotere overlevingskans
Het risico op een ernstige afloop bij een aanrijding tussen gemotoriseerd verkeer en kwetsbare verkeersdeelnemers (zoals ouderen) neemt af :
• De overlevingskans bij een aanrijding met een auto die 50 km/uur rijdt is kleiner dan 50%;
• De overlevingskans bij een aanrijding met een auto die 30 km/uur rijdt is 95%.

Kans op ongeval wordt kleiner
• De remweg wordt korter, waardoor ongevallen voorkomen kunnen worden en de kans op een ongeval kleiner wordt.
• De stopafstand bij 30 km is maar liefst 18 m korter dan bij 50 km.

Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *