Op weg van 50 naar 30…..

Theo Bauhuis, 22 januari 2023

Het college heeft een voorstel voor de ‘afwaardering’ van wegen in de bebouwde kom voorgelegd aan de gemeenteraad. Simpeler gezegd, een plan om op een groot deel van de wegen in de bebouwde kom de snelheid van 50 terug te brengen naar 30. Volgens ons betekent dat een opwaardering! In twee artikelen gaan we er dieper op in.

Het plan
Als onderbouwing is er een vooronderzoek geweest naar de verkeersintensiteit en op basis daarvan is een plan uitgewerkt met kaarten waarop de belangrijkste wegen zijn aangegeven met de geplande typering en snelheid. Er worden 3 soorten wegen onderscheiden: De rustigste weg is een Erftoegangsweg (ETW) met snelheid 30 (denk aan woonwijken e.d.), Een weg van een hogere orde is een Gebiedsontsluitings weg, is meestal drukker en die kan 50 of 30 km zijn. Bepalende factor is de inrichting. Om 50 toe te laten moet het fietsverkeer gescheiden zijn van gemotoriseerd, er moet dus een apart fietspad zijn. Langzaam landbouwverkeer is niet gewenst op een GOW. Het plan bevat duidelijke voorstellen voor de wegindeling. Zoals het schema hieronder.

De inhoud
30 in de bebouwde kom was een duidelijke wens in het verkiezingsprogramma van de PP. We zijn dan ook erg verheugd in de plannen terug te zien dat een groot deel van de wegen is aangemerkt om 30 km te worden. Gezien de richtlijn van een gescheiden fietspad bij 50 km/u is het ook niet vreemd dat het merendeel op 30 wordt ingeschaald. Er is wel één belangrijke kanttekening: in het algemeen zal een weg pas bij regulier onderhoud worden aangepast naar de nieuwe snelheid. De maatregelen worden dus verdeeld over een lange periode. Een aantal wegen die relatief weinig aanpassing nodig hebben zijn aangemerkt als Quick Win. Hiermee kan met een beperkt budget al snel resultaat worden behaald.
Hieronder de voorgestelde weg-categorisering voor Aalten (links) en Dinxperlo (rechts). In Bredevoort kunnen alle wegen 30 km worden.

Beeldvorming 10 januari
Op 10 januari was de beeldvorming. Als eerste kwam extern verkeersadviseur Baudet aan het woord. Er waren een aantal belangrijke toelichtingen op de weg-types en het waarom van de aanpassingen.
Hij gaf aan dat de verkeersdruk in Aalten bijna nergens de snelheidsvermindering naar 30 in de weg staat. Ook belangrijk: Om een goede overstap naar 30 te maken moet de weg ook echt als 30 worden ingericht. Alleen een bordje werkt volgens de adviseur niet. Dat betekent in dit plan een smalle strook met klinkers voor het gemotoriseerde verkeer en aan beide zijden ruim ruimte voor de fietsers (asfalt) en voor groene aankleding. Als de markering alleen maar wordt geschilderd, zal dat veel onderhoud vragen.

Insprekers
Na de adviseurs was het de beurt aan de insprekers. Als eerste een inspreekster over de Europaweg in Aalten. Strekking van haar inbreng in grote lijnen: Er wordt vaak te hard gereden, maar het is ook slecht zichtbaar dat er maar 30 gereden mag worden. Vanuit de gemeente is inmiddels een toezegging gedaan langs deze weg een matrixbord met snelheid te plaatsen om daarmee een gedragsverandering te krijgen. Als dat niet werkt is haar voorkeur een flitsbaal, boven het grootschalig aanpassen van de weg. Daar gaf ze twee redenen voor: klinkers geven meer geluid en het is een verspillen van materiaal en energie om goed asfalt te verwijderen en er klinkers in de plaats te leggen.
Na de Europaweg waren de insprekers van de Oosterkerkstraat, met daaronder PP-leden Gerrit en Wilma. Ook hier problemen met de te hoge snelheid, maar daarnaast ook veel andere problemen, rijden over de stoep, vrachtverkeer dat niet past en niet kan passeren en asociaal verkeersgedrag. Naast lagere snelheid wordt gevraagd om een verbod voor vrachtverkeer.


Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *